Quan una família empresària treballa per a construir-se el seu propi futur, una de les recompenses més gratificants -que sol arribar molt aviat- és quan junts prenen consciència dels valors que els han fet arribar on són i amb els quals comparteixen una història. És un procés d’identificació, definició conjunta i reconeixement d’aquells fets i comportaments a través dels quals la família, l’empresa i també la gent que en forma part es reforcen i es vinculen en un projecte comú.
I son també aquests valors compartits la matèria primera més poderosa que ajudarà al negoci a dotar-se d’una ànima singular que farà que les persones es comprometin, donin el millor d’elles mateixes i facilitarà que allò que havíem planejat –estratègia i plans d’acció– passi realment .
Però aquest procés no és automàtic, ni senzill. A voltes, l’empresa i la família podrien tenir uns valors contraposats. També entre diferents generacions és relativament normal que hi hagi diferències “interpretatives” d’aquests valors. Cal “teixir i concretar” un sistema de valors familiars-empresarial propi i únic per a cada família empresària.
Conscients o no, les principals decisions que es prenen en una empresa – inversions, apostes per productes i serveis nous, entrada/sortida de mercats, contractació de personal, promocions i desenvolupament intern, delegació, etc.- es decideixen a través del filtre dels valors. A més, els valors construeixen la resposta immediata i efectiva a les crisis que inexorablement van apareixent. Directors i empleats reaccionen de pressa a través d’una “compressió comuna” del que realment és important i prioritari en aquestes circumstàncies.
A través de la meva pròpia experiència acompanyant famílies empresàries i propietàries, em permeto enumerar –1er lliurement– els valors més recurrents, i més “poderosos” a l’hora d’apalancar el futur del negoci. Aquests “valors guanyadors” podrien ser:
- Responsabilització: les empreses familiars més exitoses saben que els seus membres han de ser responsables de les seves accions enfront dels altres propietaris, directius, equip, clients, proveïdors i altres agents implicats en el mateix negoci.
- Valor afegit: Per triomfar, cal crear valor en totes les actuacions que l’empresa fa en el seu ecosistema. I aquest fet “marca les diferències” en les interaccions quotidianes, individual i corporatives.
- Bé comú: Les famílies empresàries més saludables s’esforcen per respectar les necessitats individuals dels seus membres -familiars o no- però també tenen clar que en determinades situacions ha de prevaldre el benestar col·lectiu enfront dels interessos particulars.
- Interacció: Les famílies que valoren les aportacions dels altres, faciliten el procés de decisió -sobretot de decisions complicades-. Només facilitant una escolta activa, plenària i natural, s’obre un espai d’enriquiment que empodera i desenvolupa a les generacions posteriors.
- Educació i Desenvolupament: Els líders que inverteixen i aposten en la formació dels empleats augmenten la capacitat d’atraure i retenir bons professionals. També en el context de la família cal cultivar el sentit de responsabilitat, responsabilització i propietat entre els membres familiars, a més d’enriquir-se a través d’habilitats com la comunicació i la interacció personal.
- Conducta ètica: La reputació ètica d’una família empresària atrau clarament noves oportunitats de negoci i fomenta aliances productives i estratègiques.
- Divertir-se: Moltes famílies situen com una prioritat passar-ho bé junts. Planifiquen i busquen espais per socialitzar i divertir-se. Cultiven la curiositat, la creativitat i la disconformitat com a valors explícits dins del seu propi sistema de valors. I s’enorgulleixen d’actuar d’aquesta manera.
- Realisme: Mantenir els ulls i els peus allà on toca acaba sent un valor molt pràctic en l’actual context dels negocis. Ensenyar i cultivar una mirada analítica i pragmàtica esdevé fonamental a l’hora d’afrontar noves oportunitats.
No hi ha una família empresària igual; Tampoc hi ha una mateixa interpretació d’un mateix valor. La mateixa vivència a través de la història marcarà la manera en què l’empresa i la família defineix cadascun dels valors. Cal que el lector prengui també les seves pròpies conclusions i ho contextualitzi respecte al seu cas particular.
En un proper article, compartirem més “valors guanyadors” i les accions necessàries per a construir-ne una base sòlida. Mentrestant, us convidem a participar el proper programa d’entrenament “Impulsant el Govern Corporatiu Familiar” on podreu experimentar i practicar-ne els principals moviments. Si voleu més detalls, us informarem a través del següent formulari.