23/10/2018

ADVISORIA recomana prendre amb cautela qualsevol reclamació i esperar el resultat del Tribunal Suprem del 5 de novembre.

Davant la inseguretat jurídica que ha provocat el canvi de criteri de la Sala 3ª del Tribunal Suprem en la Sentència dictada el 16 d’octubre, dictaminant que l’Impost d’Actes Jurídics Documentats de les Hipoteques l’han de pagar les entitats bancàries, sumat a la decisió del president de la Sala 3ª del Tribunal Suprem del dia 19 que apel·la a una revisió de la mateixa, ADVISORIA recomana als seus clients prendre amb cautela qualsevol reclamació.

La Sala 3a (secció 2a) del Tribunal Suprem, en la seva Sentència núm. 1505/2018, de 16 d’octubre de 2018 i publicada aquest passat dijous dia 18 d’octubre, decideix ''Anul·lar el número 2 de l'article 68 del Reglament de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, aprovat pel Reial Decret 828/1995, de 25 de maig, ja que l'expressió que conté "quan es tracti d'escriptures de constitució de préstec amb garantia es considera adquirent a prestatari" és contrària a la llei''. En aquest sentit, conclou la sentència que és l'entitat bancària (o aquell qui s’inscrigui el dret d’hipoteca en favor seu) qui és el subjecte passiu i que, per tant, ha d'assumir el pagament de l'impost d’Actes Jurídics Documentats.

Aquesta sentència suposa un canvi de gran rellevància, doncs l’anul·lació del segon apartat de l’article 68 del Reglament de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats determina sense cap mena de dubte que el subjecte passiu és ‘’l’adquirent del dret’’, que, en aquest cas, és aquell qui s’inscriu al seu favor el dret d’hipoteca.

Aquesta notícia es va veure totalment estroncada just l’endemà de la publicació d’aquesta sentència, arran de la nota de premsa del President de la Sala 3ª del Tribunal Suprem, Luis Maria Díez-Picazo, que en paraules seves alerta de “l’enorme repercussió econòmica i social” que suposa aquest canvi de criteri, i que deixa en suspens, de forma inaudita, una sentència que no admet recurs o revisió i que anul·la un article d’un reglament.