13/12/2017
El Maresme és la comarca on més ha crescut el sector de la construcció, un 5,7%, 2,5 punts per sobre la mitjana de Catalunya

El Valor Afegit Brut (VAB) de la comarca va créixer un 3,6% el 2016, per sobre del 3,4% de Catalunya

ADVISORIA creu que aquest creixement comporta una doble valoració. Per una part, el creixement de l’activitat econòmica, sigui un sector o una altre, el podem entendre com a positiu. Per altra part, les experiències viscudes en el passat ens haurien de fer reflexionar per no incórrer en nous errors.

Mataró, 13 de desembre de 2017.- ADVISORIA, despatx d’advocats i economistes que ofereix serveis integrals de gestió financera i d'assessoria legal a entitats, empreses i particulars, ha analitzat les dades de l’Anuario Económico Comarcal 2017 elaborat per BBVA.

Segons aquest informe anual, el Maresme se situa al 17è lloc en creixement amb un 3,6%, per sota de comarques com Osona i Garraf, que són les que més creixen (5,3% i 4,9% respectivament) i els dos Pallars, amb un clar retrocés. Aquest creixement del Maresme està en la dinàmica que consolida la recuperació encetada el 2014 (entre 2013 i 2016 el creixement va ser del 7,6%). La mitjana de creixement de Catalunya és d’un 3,4%.

Per sectors, la construcció és el que més ha crescut, un 5,7%, convertint el Maresme en la comarca on més ha crescut aquest sector. Aquesta intensa millora de la construcció és el reflex del bon comportament de totes les variants que la integren com són la preparació de terrenys (8,7%), edificació i promoció immobiliària (6,6%), instal·lacions i acabaments d’edificis (4,0%) i obra civil (2,5%). Durant el 2016 al Maresme es van iniciar 502 habitatges, que suposa un augment el 40,6%.

Per Manel Fernández, soci d’ADVISORIA, “Créixer és positiu però pel Maresme ocupar el 17è lloc de Catalunya en creixement econòmic, però en canvi el primer en el específic sector de la construcció, és una dada que convida més a la prudència que a l’optimisme”.

Pel que fa al sector primari, el creixement ha estat del 2,1%.

L’increment del VAB industrial ha estat el 2016 del 4,5% amb un increment de l’afiliació del 0,9% que representa uns 18.600 afiliats.

Per Fernández, “Tampoc estaria de més analitzar si s’ha obert l’aixeta del crèdit, en quina mesura i respecte a quin públic: les empreses o els particulars, tornant a finançar pràcticament la totalitat de la compra d’habitatges. Per tant, hi ha dades indicadores que, com a mínim, ens haurien de preocupar, però també hi ha d’altres com el creixement en tots els sector i un 4,5% del VAB industrial, que conviden a continuar lluitant per una recuperació econòmica a la que encara li falta i que s’ha vist sacsejada per la situació sociopolítica”.

Al Maresme, en el seu conjunt, els afiliats es van incrementar al 2016 un 3,5%, amb 123.800 afiliats, xifra que ha superat en un 10,4% la del 2013, la més baixa, tot i que encara es troba un 8% per sota la xifra de 2007, just abans de la crisi.